اجرای طرح جدید تخفیفی و تقسیطی حوزه ساخت‌وساز شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از فاصله برخی ایستگاه‌های اتوبوس خط ۱۵ در مشهد + پاسخ مشهد، نخستین «شهر دوستدار آب» در ایران | جزئیات طرح ابتکاری شهرداری مشهد برای مدیریت منابع آبی چیست؟ بهره‌برداری از ۲۰ هکتار از «بوستان کرامت» مشهد در فاز نخست عملیات اجرایی برداشت آب مورد نیاز فضای سبز شهری مشهد از مسیل چهل‌بازه افزایش پرواز‌های داخلی و خارجی فرودگاه مشهد در فروردین ۱۴۰۳ درباره «باغو»، مزرعه‌ای تاریخی در محله خواجه ربیع مشهد ۱۲ مطالبه از مجلس دوازدهم برای مشهد فرماندار مشهد: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود | برای کمک به سیل‌زدگان از چارچوب قانونی خود فراتر رفته‌ایم + فیلم نام‌گذاری حدفاصل تقاطع غیرهم‌سطح شهید گمنام تا تقاطع غیرهم‌سطح حافظ به‌نام «شهید آیت‌الله رئیسی» حاجی‌بگلو: شورای نگهبان اجازه ندهد دوره هفتم شورا‌ها سه‌ساله شود قدردانی معاون شهردار مشهد از نیرو‌های خدوم امدادرسان مدیریت شهری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: یکی از اقدامات شاخص شهید آیت‌الله رئیسی (ره)، احیای کارگروه ملی زیارت بود بازطراحی دو سامانه فرهنگی «اتفاق» و «سما» و بهره‌برداری از آن‌ها در مشهد اعمال‌قانون ۱۶۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۹ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۷ خرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «گودال» مشهد | فرعی خیابان ۱۷ شهریور که بخشی از خندق شهر بود شهروند خبرنگار | درخواست کوتاه کردن سرشاخه درختان برای جبران کمبود روشنایی در کوچه بابک مشهد + پاسخ آیین بزرگداشت شهدای خدمت در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی در مشهد + فیلم پیاده‌رو خیابان‌های «بهار» و «امام رضا(ع)» مشهد بهسازی می‌شود تدوین نقشه‌راه منابع و مصارف حوزه آبی مشهد تا افق ۱۴۲۵ هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۷ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برنامه‌ریزی مشهد برای اجرای ۱۰  تقاطع غیرهم سطح در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۲۱۶۴
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
برنامه‌ریزی مشهد برای اجرای ۱۰  تقاطع غیرهم سطح در مشهد
کارشناسان حمل‌ونقل شهری به ساخت تراموا در برخی از کلان‌شهر‌های کشور انتقاد کردند

به گزارش شهرآرانیوز دومین نشست کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلان‌شهر‌های کشور در قالب شصت‌ونهمین مجمع مشورتی رؤسای شورای اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان در سالن جلسات شرکت قطارشهری مشهد برگزار شد. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد که به عنوان سخنران در این جلسه حضور یافته بود به تشریح اقدامات شورای ششم شهر مشهد در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهری مشهد پرداخت.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای ششم شهر مشهد گفت: از روز نخست شروع به کارمان در شورای ششم سه رویکرد پروژه کلان با توجه به آینده شهر، پروژه‌های میانی با هدف رفع مشکلات موجود شهر و پروژه‌های خرد با هدف رفع عقب‌ماندگی‌ها را دنبال کردیم.

۳ هزار میلیارد برای پروژه‌های زودبازده محلات

ایمان فرهمندی، افزود: در موضوع پروژه‌های خرد، در این دوره مدیریت شهری، پروژه زودبازده با نگاه ویژه به حاشیه شهر با سازوکار اجتماعی، فرهنگی و عمرانی به مرحله اجرا رسید. در این راستا شورا‌های اجتماعی به صورت جدی وارد میدان شدند و در کنار آن نیز پروژه‌ها با نظر شورا‌های اجتماعی محلات، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج و معتمدان محلات تعریف شد. تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های زودبازده برای هر محله اختصاص یافته که تا به امروز ۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است.

۱۰ تقاطع غیرهم‌سطح در حال طراحی و اجرا

وی ادامه داد: عمده پروژه‌های مرحله نخست زودبازده مربوط به بخش‌های عمرانی مانند پیاده‌روسازی، سامان‌دهی کانال‌های آب‌های سطحی و آسفالت بود، اما سمت و سوی پروژه‌ها در مرحله دوم تغییر کرد و به سمت زمین‌های ورزشی و فرهنگ‌سرا‌ها رفته است. همچنین در بخش پروژه‌های کلان شهری موضوع ساخت ۱۰ تقاطع غیرهم‌سطح در حال اجرا و طراحی است که در این‌باره حدود پنج کارگاه هم فعال است.

بهره‌برداری فاز نخست خط ۳

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اقدامات این دوره مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل همگانی گفت: تاکنون ۲۵۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس به شبکه حمل‌ونقل همگانی شهر افزوده شده است و در جریان ساخت قطارشهری هم اهتمام ویژ‌ه‌ای داشته‌ایم. در این راستا سعی داریم فاز نخست خط ۳ مترو را در سال ۱۴۰۳ با هدف اتصال شبکه مترویی و اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی به بهره‌برداری برسانیم.

وی درباره کند پیش رفتن استفاده از ناوگان برقی در شهر مشهد نیز گفت: در این زمینه با توجه به اینکه ۷۰ درصد منشأ آلودگی هوای شهرمان مربوط به حوزه حمل‌ونقل است، استفاده از ناوگان برقی لازم است، اما براساس سیاهه آلودگی هوا ۲۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به چهار نیروگاه داخل و اطراف مشهد است. بنابراین، باید به این نتیجه برسیم که آیا استفاده از ناوگان برقی با توجه به آلودگی تولید‌شده از سوی نیروگاه‌ها برای شهر مفید است یا خیر؟

بررسی آیین‌نامه حوزه حمل‌ونقل

همچنین رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در حاشیه برگزاری این نشست، اظهار کرد: دومین نشست تخصصی رؤسای کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلان‌شهر‌های کشور به میزبانی مشهد برگزار شد. در این نشست آیین‌نامه مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و آخرین الزامات و استاندارد‌های آن بررسی شد.

مجید نژادحسین با اشاره به بررسی موضوع‌های مشترکی که کلان‌شهر‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستند در این نشست تخصصی ادامه داد: موضوع‌هایی نظیر مسائل بین شهرداری‌ها و دولت، حمل‌ونقل و ملزومات عمرانی به بحث و بررسی گذاشته شد تا علاوه بر اینکه ظرفیت‌ها و تجربیات شهر‌ها به اشتراک گذاشته شود بتوانیم در نوع مطالبه‌گری از دولت، وحدت رویه داشته باشیم.

بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاران

وی درباره کم شدن کمک‌های دولتی به شهر‌ها نیز گفت: باید در این‌باره واقع‌بینانه نگاه کرد. وضعیت کشور و دولت را با توجه به تحریم‌ها و دیگر مسائل باید درک کرد و باید بدانیم که دولت دیگر نمی‌تواند برای مجموعه مدیریت شهری پاسخگویی و پشتیبانی داشته باشد، هر چند که شاهد هستیم دولت تمام تلاشش را در این‌باره به‌کاربسته و کوتاهی نکرده است.

نژادحسین ادامه داد: از همین‌رو باید به فکر روش‌های جایگزین باشیم. یکی از این روش‌ها را می‌توان در جریان ساخت ایستگاه‌های مترو با بهره‌مندی از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشت و در موضوع ساخت ایستگاه‌های مترو می‌توان از مشارکت و توان بخش خصوصی استفاده کرد و با ارائه تسهیلاتی سبب شد که بخش خصوصی نیز به عایدی خود در این‌باره برسد.

بررسی آیین‌نامه طراحی معابر شهری

پیش از سخنان نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، کارگاه تخصصی با موضوع الزامات تغییر رویکرد در مدیریت حمل‌ونقل شهری با حضور شهاب‌الدین کرمانشاهی، استادیار گروه شهرسازی دانشگاه تهران، برگزار شد. وی در سخنان خود به چهار موضوع بررسی آیین‌نامه طراحی معابر شهری با توجه به ابلاغ آن در سال ۹۹، موضوع ساخت تراموا، قیمت‌گذاری خدمات‌شهری و انقلاب‌های حمل‌ونقلی در آینده پرداخت.

کرمانشاهی در ادامه با اشاره به موضوع تراموا که در برخی از شهر‌های کشور مطرح شده است، گفت: در سال‌های اخیر موضوع ساخت تراموا در برخی شهر‌ها داغ شده است. اگر به تاریخچه تراموا نگاهی بیندازیم بین سال ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ حدود پنجاه شهر دنیا از سیستم تراموا بهره‌مند بودند، اما این عدد در دهه ۱۹۴۰ میلادی به ۹۵۰ شهر رسید. پس از جنگ جهانی دوم این نمودار نزولی شد و امروز ۴۰۳ شهر جهان دارای سیستم تراموا هستند.

وی ادامه داد: تراموا برخلاف سیستم مترویی و بی‌آرتی سابقه طولانی دارد، اما سرعت ساخت فعلی این مدل حمل‌ونقلی در مقابل ساخت سیستم مترویی در سال‌های اخیر بسیار کمتر بوده است و اگر در این زمینه قرار است اقدامی شود باید به این مسائل نیز به صورت جدی توجه کرد.

توجه به توسعه شبکه بی‌آرتی

همچنین معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به نقد‌های مطرح شده در موضوع تراموا گفت: امیدواریم وقتی نقدی می‌شود راه جایگزین هم پیشنهاد شود؛ چرا که در کشور برخی خطوط مترویی طراحی شده به هیچ عنوان برای استفاده و ساخت توجیه ندارد.

پوریا محمدیان با تأکید بر توجه مدیریت‌های شهری به توسعه شبکه بی‌آرتی، افزود: ساخت خطوط انعطاف‌پذیر بی‌آرتی یک دهم ساخت مترو هزینه دارد. بنابراین، اگر بخواهیم با عقلانیت به موضوع نگاه کنیم باید به سمت تقویت شبکه بی‌آرتی پیش رویم.

انتقاد از گسترش ساخت تراموا

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد نیز با انتقاد از نگاه به ساخت تراموا در برخی شهر‌های کشور گفت: ما در ایران به واسطه نوع شهرهایمان نمی‌توانیم تراموا داشته باشیم و با توجه به تجربه ال‌آرتی در همین مشهد هم شاهد هستیم که مشکلات این مدل حمل‌ونقلی زیاد است.

کیانوش کیامرز تأکید کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر از شبکه مترویی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است و با توجه به هزینه بالای ساخت این شبکه بهتر است شهر‌ها در مدل طراحی این خطوط دقت نظر بیشتری داشته باشند و در نقاط حیاتی از این سیستم استفاده شود. در مشهد با جمعیت بالای ۳.۵ میلیون نفری‌اش فقط چهار خط مترویی طراحی شده است که این طراحی نشان‌دهنده اقدام بهینه در طراحی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->